Główna » Wydarzenia » Camino – ze Słowacji przez Eliaszówkę do Polski
Camino – ze Słowacji przez Eliaszówkę do Polski
DODANO: 03.09.2015

Wysiłki Bractwa Św. Jakuba ze Szczyrku i Stowarzyszenia Przyjaciele Dróg Św. Jakuba w Polsce,
związane z połączeniem Spiskiej Drogi Św. Jakuba na Słowacji z Beskidzką Drogą Św. Jakuba w Polsce
dobiegły końca.
Na 29 Sierpnia zaplanowaliśmy oficjalne otwarcie tych dwóch Jakubowych Szlaków na granicznym
szczycie Eliaszówka .
W związku z tym Bractwo Św. Jakuba ze Szczyrku zaproponowało wspólne pielgrzymowanie dzień
wcześniej, z Piwnicznej do Starego Sącza. Jest to odcinek łącznikowy między Słowackim i Polskim
szlakiem, który wyznakowali Przyjaciele Dróg Św. Jakuba ( dziękujemy ).
W piątek 19-sto osobową grupą przetarliśmy więc część „Prologu” Beskidzkiej Drogi Św. Jakuba ,
który w całości rozpoczyna się w Litmanowej na Słowacji, tuż przy granicy Słowacko – Polskiej.

W Sobotę autokar przywiózł nas właśnie do Litmanowej. Z parkingu , Drogą krzyżową , przybyliśmy
na miejsce spotkania – górę Zvir , do greko katolickiego Sanktuarium Matki Bożej ( zobacz ) .
Matka Boża w latach 1990 – 95 ukazywała się dwóm dziewczynkom , wtedy 12-letniej Ivetce
Korčákovej i 13-letniej Katce Češelkovej w pokoiku drewnianej szopki , która do dziś stoi na łące
otoczonej lasem.
Tutaj wraz z innymi grupami przybyłymi na tę uroczystość uczestniczyliśmy w greko katolickim
Atyście prowadzonym przez arcybiskupa słowackiej cerkwi greko katolickiej – Jana Babjaka.
Stąd wyruszyliśmy na szczyt – Eliaszówkę ( 1024 m najwyższy szczyt gór Lubowelskich w Beskidzie
Sądeckim ) gdzie kustosz Sanktuarium Św. Jakuba ze Szczyrku ks Andrzej Loranc , ks Piotr Kruczyński
z parafii jakubowej z Podegrodzia i ojciec Rastislav Janicko proboszcz parafii w Litmanowej ,
poświęcili tablicę informacyjną w języku Polskim, Słowackim i Angielskim o przebiegu Spiskiej Drogi
i Beskidzkiej Drogi Św. Jakuba.Po czym nasze camino wiodło nas wzdłuż granicy na Piwowarówkę ,
maleńką dzielnicę Piwnicznej wysoko w górach gdzie w niewielkiej kapliczce p.w. Św Antoniego ,
mszę św. dla wszystkich pątników ma sprawować biskup Kazimierz Górny z Rzeszowa.
Na miejscu gospodarze witali witali pielgrzymów źródlaną wodą, kawą, herbatą, a przede wszystkim
swojskim kwaśnym mlekiem ( było pyszne ).
Na mszę św. przybyła jeszcze spora grupa miejscowych z burmistrzem Piwnicznej panem
Zbigniewem Janeczkiem na czele. Mszę św. wraz z biskupem koncelebrowało wielu przybyłych
księży , a po niej Ks. Andrzej Loranc obdarował figurkami aniołów z jakubową muszlą oraz
dyplomami wszystkich którzy przyczynili się do sfinalizowania tej uroczystości i wszystkich ,
którzy na jakimkolwiek etapie znakowali Beskidzką Drogę Św. Jakuba.
Po mszy św. wszyscy uczestniczyli w Agapie – poczęstunku ciepłym posiłkiem, a następnie zeszliśmy
do Piwnicznej.
Nawiązując do słów ks Andrzeja – dołączamy się do podziękowań wszystkim, którzy nam pomagali,
a w szczególności dr. Gerhardowi Weag ( Fraternita Jeruzalem, prezes Fora Jakubskiej Cesty SK )
za wysiłek włożony w połączenie naszych szlaków i przygotowanie wszystkiego po stronie
Słowackiej , oraz Pawłowi Plezia ( Stowarzyszenie Dróg Św. Jakuba w Polsce ) za wyznakowanie
odcinka od Litmanowej do Starego Sącza i pomoc w dokończeniu znakowania na odcinku
Stary Sącz – Wadowice.

Miło nam poinformować , że cała Polska część Beskidzkiej Drogi Św. Jakuba
od Litmanowej do Cieszyna ( 312 km ) jest gotowa .
Zapraszamy więc na Szlak.
Buen Camino.

NIECH APOSTOŁ WAS PROWADZI.

Zdjęcia do Pobrania.

"Stara Europo: odnajdź siebie samą! Bądź sobą! Odkryj swoje początki! Tchnij życie w swoje korzenie! J.P II "

"Niech Apostoł was prowadzi."